• Grupa PINO
  • Prv.pl
  • Patrz.pl
  • Jpg.pl
  • Blogi.pl
  • Slajdzik.pl
  • Tujest.pl
  • Moblo.pl
  • Jak.pl
  • Logowanie
  • Rejestracja

Stare Mercedesy!

Swego czasu Mercedes doprowadził swoje produkty niemalże do technicznej doskonałości. Samochody te były bezpieczne, komfortowe, niesamowicie niezawodne, a ich wygląd ciężko było skrytykować za cokolwiek. Wyróżniały się na drogach dyskretną elegancją i klasą. Obecnie cieszą się drugą młodością nie tylko jako youngtimery, ale wciąż jako samochody używane na co dzień, bijąc na głowę trwałością i użytecznością współczesne produkty.

Kategorie postów

  • filmiki z epoki (3)
  • jak dbać (3)
  • modele (11)
  • wiedza niekoniecznie oczywista (5)
  • zakup klasycznego mercedesa (2)

Strony

  • Strona główna
  • Księga gości

Kategoria

Jak dbać

Opiekujemy się Mercedesem - co jest potrzebne...

 

 

Wpis ten dedykuję wszystkim, którzy zakupili swoje pierwsze cacko. Posiadanie youngtimera, to nie tylko wiele radości i frajdy z jazdy. Takim samochodem miło jest się samemu zaopiekować i robić przy nim wszystkie czynności, które nie wymagają „ręki specjalisty”, czy też profesjonalnego warsztatu, zawierającego dosłownie wszystko. Czekają nas zakupy narzędzi i kilku innych rzeczy

 

 

Narzędzia

 

Polecam zakup skrzynki z narzędziami, zawierającej około 200 elementów. Ważne by miała 3 rozmiary „grzechotek”, kilka przedłużek, wałków kardana i jak najwięcej nasadek. Dzięki takiemu zestawowi będziemy mogli wykonać wiele prostych czynności serwisowych samochodu, bez wizyty w warsztacie. Sam koszt zakupu zwróci się bardzo szybko, biorąc pod uwagę ile sobie liczą mechanicy za samą wymianę oleju. Dodatkowo możemy się pokusić o wszelkie „akcje”, ze ściąganiem listew, wyjęcie foteli i kanapy, gdy chcemy zakonserwować podłogę od wewnątrz i profile zamknięte w kabinie. Demontaż poszczególnych elementów, w celu renowacji ich (reflektory, drewna), również będzie łatwiejszy i przyjemniejszy, niż gdybyśmy próbowali grzebać multitoolem. Podsumowując – skrzynka z narzędziami jest nieodzowna. I nie traktujcie tego, jak wydatek, lecz jako inwestycję, która szybko się zwróci. Drobne naprawy w domu, również będziemy mogli wykonać samu, zamiast wzywać fachowców i płacić im za robociznę.

 

Mercedes w124, Mercedes W201, Mercedes W123, Mercedes 190

Mercedes w124, Mercedes W201, Mercedes W123, Mercedes 190

Kosmetyki

 

 

Ażeby auto służyło nam jak najdłużej, jednocześnie ciesząc nasze oko, musimy zająć się także konserwacją jego poszczególnych elementów. Zatem znowu kilka wydatków na kosmetyki samochodowe, z których najpotrzebniejsze to:

 

- wosk do lakieru

 

- środek do czyszczenia silnika

 

- środek do czyszczenia felg

 

- dressing do wnętrza

 

- płyn do szyb

 

- „niewidzialna wycieraczka”

 

- preparat zapobiegający parowaniu szyb

 

- silikon w sprayu oraz sztyft do gumowych uszczelek

 

- preparat do konserwacji chromów

 

- tar remover do usuwania najbardziej problematycznego brudu z karoserii

 

- pianka do dywanów (świetnie pierze tapicerkę), jeśli mamy skórzane wnętrze albo Mbtex, to specjalny preparat do tego typu materiałów

 

- dressing, „czernidło” do opon

 

- środek do konserwacji gumy (potrzebny jeśli chcemy zadbać o elementy gumowe, jak węże i kable pod maską)

 

- kilka gąbek

 

- ręczniki i prześcieradła, które możemy zakupić tanio w sklepach z używaną odzieżą

 

- szczotka do mycia felg

 

- WD40; „Kontakt spray”, smar miedziowy, olej maszynowy

 

- pochłaniacze wilgoci wielokrotnego użytku

 

 

Tak, podstawowo uzbrojeni możemy zaopiekować się naszym cackiem. Oczywiście z czasem, nasze zasoby narzędzi i gadgetów będą się rozrastać. Wiem po sobie i znajomych – youngtimerowcach.

Mercedes w124, Mercedes W201, Mercedes W123, Mercedes 190

Mercedes w124, Mercedes W201, Mercedes W123, Mercedes 190

Mercedes w124, Mercedes W201, Mercedes W123, Mercedes 190

Mercedes w124, Mercedes W201, Mercedes W123, Mercedes 190

 

17 maja 2020   Dodaj komentarz
jak dbać   Mercedes W124   Mercedes W201   Mercedes W123   Mercedes 190  

Woskowanie – ochrona lakieru

 Woskowanie samochodu to świetny sposób na zachowanie jego zdrowego lakieru i – co za tym idzie – zdrowej blacharki. Woskowanie wydaje się prostą czynnością i taka w rzeczywistości jest. Ale "szkół woskowania samochodu" jest tyle, ile osób zajmujących się Car Detailingiem. Do tego dochodzą setki produktów, jakie można zakupić w sklepach obecnie. Do różnych rodzajów lakierów, do ich wieku itd. Ja jestem zwolennikiem teorii, że nie ma sensu komplikować rzeczy, które są proste. Dlatego przedstawię Wam swoją procedurę woskowania samochodu.

 

Woskowanie Mercedesa, jak nawoskować Mercedesa, Mercedes W123 detailing, Mercedes W124 detailing, Mercedes 190 detailing

 

Etap I

 Samochód przed woskowaniem należy dokładnie umyć. Jako „dokładnie” - rozumiem – ręcznie. Ani myjnia bezdotykowa nie zapewni nam porządnie umytego wozu, ani nie zrobi tego myjnia szczotkowa. Samochód myjemy wodą z szamponem samochodowym, przy użyciu frędzlowej rękawicy z włókiem mikrofibra. Wszystkie zakamarki szorujemy dokładnie, ale bez ścierania "na siłę". Jeśli jest jakiś mocno przyklejony osad – zwłaszcza z dołu samochodu, to możemy użyć w tym miejscu produktów typu „tar remover”, usuwających smołę, fragmenty klocków hamulcowych i innych, trudnozmywalnych zanieczyszczeń. Szampon spłukujemy wodą. Wycieramy samochód ręcznikiem (można kupić stare ręczniki w sklepach typu „szmateks”). Pozostawiamy na dwie godziny (najlepiej w garażu) aby całkowicie wysechł.

 

Woskowanie Mercedesa, jak nawoskować Mercedesa, Mercedes W123 detailing, Mercedes W124 detailing, Mercedes 190 detailing

 

Etap II

 Dobieramy wosk. Tutaj właśnie nie widzę sensu stosowania wielkiej filozofii. Mamy na rynku różne woski, z różnych tzw. „półek cenowych” - lepsze i gorsze. Najdroższy, jaki widziałem to koszt rzędu 1100 zł za opakowanie 236 ml, firmy Zymol. Ja osobiście używam wosków, których cena oscyluje w granicach 150 zł za puszkę. Są wydajne i wystarczają na bardzo długo. Do wosku potrzebna nam gąbka, do jego nakładania oraz szmatki do spolerowania. Więcej filozofii tutaj nie ma. Gąbki są dodawane do każdej puszki wosku, można je dokupić także osobno. Warto mieć kilka i po każdym woskowaniu je prać – są wielorazowego użytku.

 Woskowanie Mercedesa, jak nawoskować Mercedesa, Mercedes W123 detailing, Mercedes W124 detailing, Mercedes 190 detailing

 

Etap III

 Woskujemy! Tutaj właśnie jest najwięcej „szkół” nakładania. Na youtube znajdziecie wiele filmów instruktażowych, pokazujących jak to robić. Ja uczyłem się woskować, od mistrzów tej sztuki, dawno temu – od Amerykanów. Wówczas detailing i woskowanie nie było w Polsce zbyt popularne. Szczerze mówiąc, mało kto w ogóle wiedział po co to robić. Amerykanie zawsze dbali o swoje klasyki i nawet na wielu filmach z zza oceanu przewijają się motywy, gdzie ktoś spędza pół wolnego dnia przy swoim ukochanym samochodzie, doprowadzając go do maksymalnego połysku. Jak widzę detailerów, nakładających wosk wiertarką, albo polerką, to aż mnie boli. Wosk nakładamy ręcznie! Najpierw nabieramy odrobinę wosku na gąbeczkę, a następnie, bardzo lekko dociskając, rozprowadzamy go okrężnymi ruchami po karoserii. Nakładamy na pojedyncze fragmenty samochodu: na drzwi, na błotnik, maskę itd. Odczekujemy chwilę (przeważnie produkt, którego używamy ma napisane na opakowaniu ile trzeba odczekać), a następnie spolerowujemy szmatką, tak by nie zostały smugi.

 

Woskowanie Mercedesa, jak nawoskować Mercedesa, Mercedes W123 detailing, Mercedes W124 detailing, Mercedes 190 detailing

 

Etap IV

 Możemy cieszyć oko swoim błyszczącym cackiem. Ale największą zaletą wosku jest to, że naprawdę chroni on lakier. Głównie przed kwaśnymi deszczami, promieniowaniem UV oraz wszelkimi mikrourazami od piasku, pyłów i innych cząsteczek, z którymi jest styczność w czasie jazdy. Wierzcie mi: samochody, które są regularnie woskowane mają lakier w o wiele lepszej kondycji, niż te, których właściciele o niego nie dbali.

Woskowanie Mercedesa, jak nawoskować Mercedesa, Mercedes W123 detailing, Mercedes W124 detailing, Mercedes 190 detailing

 

30 kwietnia 2020   Dodaj komentarz
jak dbać   Woskowanie Mercedesa   jak nawoskować Mercedesa   Mercedes W123 detailing   Mercedes W124 detailing   Mercedes 190 detailing  

Jak konserwować klasyka

 Gdy w końcu staniemy się posiadaczem naszego upragnionego klasyka, warto byłoby o niego zadbać w taki sposób, by mógł nam służyć jak najdłużej i byśmy mogli przekazać go naszym wnukom lub dzieciom. Poniżej przedstawiam kilka wskazówek, które znacząco wydłużą jego żywot.

 

Przechowywanie

 Garaż jest nieodzowny! Zdaję sobie sprawę, że nie każdy nim dysponuje. Osoby, które mają dom z garażem mają ułatwione zadanie. Bo nawet jeśli posiadają jeszcze inne samochody do "jazdy na co dzień", to oczywiste, że w garażu stał będzie nasz Mercedes, a nowe „plastiki” na podjeździe, czy na podwórku. Jeśli mieszkamy w blokowisku, to sytuacja wygląda gorzej. Garaże to drogie inwestycje w zakupie, można natomiast wynająć, chociaż ostatnimi czasy, też średnio się to kalkuluje w niektórych miastach. Ceny od 400 zł w górę miesięcznie nikogo nie dziwią. Jeśli mamy taką możliwość to można pokusić się o wynajęcie miejsca parkingowego na podziemnym parkingu. Cena na pewno będzie dużo niższa, niż od wynajmu garażu. Minusem jest brak prywatności oraz brak dodatkowego miejsca na trzymanie „gratów” (części zapasowych, narzędzi itp.)

 

konserwowanie podwozia, konserwacja Mercedesa, W124 konserwacja, konserwacja Mercedesa 190

 

Konserwowanie

 Przy założeniu że nasz samochód jest „zdrowy”, czyli nie pordzewiały, konieczne jest wykonanie konserwacji podwozia i profili zamkniętych. Warto też zadbać o poszczególne podzespoły, które dzięki kilku prostym zabiegom będą się mniej zużywać, jeśli odpowiednio się nimi zaopiekujemy.

 

Konserwacja podwozia

 Temat owiany mitami. Słyszę niejednokrotnie że ktoś ma „oryginalną, fabryczną konserwację” więc nie będzie tego ruszał, bo: "zacznie rdzewieć". No cóż – fabryczna konserwacja w samochodzie 30+ już dawno nie istnieje i to co właściciel nazywa „fabryczną” zostało wykonane przez poprzednich właścicieli pojazdu. Jakkolwiek wyglądałoby to coś, co jest od spodu naszego cacka, warto się tym zająć i zrobić to na nowo. Jeśli dysponujemy kanałem w garażu, albo ktoś nam udostępni na weekend, to możemy to ogarnąć samemu. Przed konserwacją należy umyć podwozie bardzo dokładnie. Najlepiej udać się do zakładu, który wykonuje taką usługę. Koszt jest stosunkowo niewielki – w granicach 50-60zł. Po umyciu, zważając na to by nie jechać po błocie i kałużach odstawiamy samochód do zamkniętego pomieszczenia, by wszystko wyschło przez noc. Po wysuszeniu podwozia wchodzimy pod samochód i czyścimy je jeszcze raz dokładnie przy pomocy szmatek jednorazowego użytku (mogą być stare – niepotrzebne ubrania) + środki chemiczne. Możemy usuwać stary, przyschnięty brud środkami do czyszczenia silnika – działają dobrze i nie niszczą lakieru. Najlepiej konserwację wykonywać w lecie, gdy jest upał. Wówczas wszystko szybciej i dokładniej schnie. Nie polecam robić konserwacji w inne pory roku, bo nie wiadomo kiedy zastanie nas deszcz, a to jest niewskazane.

konserwowanie podwozia, konserwacja Mercedesa, W124 konserwacja, konserwacja Mercedesa 190

konserwowanie podwozia, konserwacja Mercedesa, W124 konserwacja, konserwacja Mercedesa 190

 

Kolejny etap to nakładanie konserwacji. To również możemy zrobić sami. Potrzebna nam będzie maska malarska (przeciwko oparom, a nie przeciwpyłowa) oraz gumowe rękawiczki. Dobrze jest mieć odzież na sobie, którą później wyrzucimy, bo pyli się strasznie i dopranie ciuchów jest niemożliwe. Więc jeśli w szafie nam coś zalega, to śmiało wykorzystajmy. Polecam zastosować preparat w sprayu do podwozia firmy BOLL, albo „Durabit” producenta K2. Przed konserwacją zabezpieczamy taśmą maskującą przewody hamulcowe i paliwowe, elementy zawieszenia oraz wszystko, czego nie chcemy pokryć preparatem.

konserwowanie podwozia, konserwacja Mercedesa, W124 konserwacja, konserwacja Mercedesa 190

 

Konserwacja profili zamkniętych

 Schemat profili zamkniętych do konkretnych modeli można wyszukać w sieci. Jeśli nam się to nie uda warto dostać się do progów, drzwi, podłużnic, bagażnika, i do wszelkich wnęk w komorze silnika. Preparaty do profili zamkniętych są również sprzedawane w każdym szanującym się sklepie motoryzacyjnym. Przeważnie jest to puszka sprayu z dołączonym wężykiem, który wkładamy w otwory w karoserii i naciskamy, jakbyśmy malowali sprayem. Rzecz prosta i przyjemna. Polecam także wyczyścić wszystkie odpływy wody w samochodzie. Może w nich zalegać dużo brudu umożliwiającego odpływ wody, same też trzymają wilgoć.

 

Konserwacja gum i uszczelek

 Uszczelki samych drzwi do W123, W124 kosztują w ASO spore pieniądze. Kilka lat temu uszczelka drzwi do W123 kosztowała w salonie Sobiesława Zasady około 750 zł za sztukę. Ceny wodozgarniaczy oraz innych tego typu „gumek” również nie były małe. Zabawa w produkty zamienne także może się skończyć rozczarowaniem. Zamienniki często nie pasują dobrze przy montażu i bywają grą nie wartą świeczki. Dlatego lepiej zająć się naszymi uszczelkami, zanim sparcieją i zaczną pękać. Dobrze jest je zdjąć i umyć w wannie z ciepłą wodą i płynem do mycia naczyń. W porach gumy jest strasznie dużo brudu. Gdy umyjemy i wysuszymy nasze uszczelki można je spryskać kilkakrotnie sprayem silikonowym. Gdy nabiorą świeżości potraktujmy je dodatkowo preparatem do uszczelek w sztyfcie. Poprawa konserwacji już nie jest pracochłonna i możemy ją wykonywać np. co trzy miesiące po myciu samochodu – bez konieczności zdejmowania uszczelek.

 

29 kwietnia 2020   Dodaj komentarz
jak dbać   konserwowanie podwozia   konserwacja Mercedesa   W124 konserwacja   konserwacja Mercedesa 190  
Konradmercedesy | Blogi